facebook

Op mijn achttiende verjaardag kreeg ik van mijn vader een houten kistje met tubes olieverf, een linnen doekje en een palet. Op dat moment was ik bezig met een opleiding tot lerares basisonderwijs, waarna ik me ook nog specialiseerde in tekenen en handenarbeid. In mijn beroep kon ik mijn creativiteit goed gebruiken, maar het houten kistje met verf bleef echter dicht en verhuisde met mij mee van zolder naar zolder, van leven naar leven.
Schilderen

Pas op mijn zestigste ontdekte ik mijn liefde voor schilderen. Ik begon aan een gedegen opleiding bij de in Bulgarije geboren schilder Peter Vassilev, die me als een echte ” oude meester ” een jaar lang alleen liet tekenen. Dat betekende vooral leren kijken met andere ogen. Toen ik mocht gaan schilderen kwam de herinnering aan dat oude kistje weer boven. Ik ontdekte de vele mogelijkheden van olieverf en ging houden van de prachtige kleuren en ook van de geur van de verf.

Portret
Omdat ik mensen zo boeiend vind, raakte ik in de ban van portretten. Het eerste portret dat ik maakte , was dat van mijn, inmiddels zeer oude, vader. Vele andere bekende en minder bekende mensen zette ik daarna op het doek.

Landschap
Toen brak er een tijd aan van zoeken. Ik had behoefte aan een nieuwe uitdaging. Ik kwam in contact met een schilderes, Margreet Boonstra,  die zich specialiseert in landschappen. Ze leerde me de techniek van ” en plein air ” werken. Omdat het licht gedurende de dag zo snel verandert, is snel werken dan het parool en dat past wel bij mij. In de afgelopen drie jaar maakte ik vele landschappen en begon te houden van het werken in de natuur.
Beide gebieden, zowel portretten als landschappen, blijven mijn interesse vragen. Ik probeer steeds dieper door te dringen tot de kern van de dingen, waardoor mijn werk steeds verandert. Al met al een boeiende ervaring.